Kopiowanie treści innych osób i publikowanie ich jako własnych jest praktyką nieetyczną, która niesie ze sobą negatywne konsekwencje dla każdej firmy: utratę wizerunku, kary prawne, a nawet utratę pozycjonowania w Internecie.
Plagiat w sieci to poważny problem, który dotyczy treści i z którym walczy wiele platform, firm i organizacji. Na przykład, jeśli Google wykryje, że witryna publikuje zduplikowane lub splagiatowane treści, karze jej pozycjonowanie w rankingu wyników, powodując znaczne pogorszenie jej widoczności.
Co to jest plagiat treści w Internecie?
Jest to czynność polegająca na kradzieży treści, zarówno tekstowych, jak i multimedialnych, i publikowaniu ich w mediach lub platformach internetowych jako własnych lub bez podania autora.
Mówiąc o plagiacie treści, często ma się na myśli kradzież tekstów na dany temat lub zagadnienie. Wynika to z faktu, że wiele plagiatów, które możemy znaleźć w sieci, dotyczy właśnie tego typu treści. Często po przeszukaniu Internetu znajdujemy artykuły, które są niemal identyczne i bardzo trudno jest określić, który z nich jest oryginałem. Odwiedź portal technologiczny przetestuj.pl, aby dowiedzieć się, jak wykryć plagiaty w internecie.
Plagiat treści w Internecie nie odnosi się jednak wyłącznie do kradzieży artykułów tekstowych. Obejmuje to również przywłaszczanie innych rodzajów treści, takich jak infografiki, obrazy, nagrania dźwiękowe, a nawet filmy.
Rodzaje plagiatów
W Internecie można rozróżnić dwa rodzaje plagiatów. Z jednej strony mamy do czynienia z plagiatem świadomym lub zaplanowanym, a z drugiej – z plagiatem popełnianym nieświadomie.
Świadomy plagiat
Intencją jest oczywiście kopiowanie treści i publikowanie ich jako własnych. Celem jest wywołanie u użytkowników przekonania, że dana strona internetowa lub autor są właścicielami i twórcami materiałów, z których korzystają.
Nieumyślny plagiat
Ten rodzaj plagiatu występuje wtedy, gdy publikowane są treści, które nie są oryginalne, ale robi się to nieświadomie, bez zamiaru przywłaszczenia sobie autorstwa i z myślą o zapewnieniu użytkownikom lepszych wrażeń.
Powszechnym przykładem nieświadomego plagiatu jest powielanie treści na stronie internetowej bez podania źródła, z którego je zaczerpnięto, lub bez zamieszczenia odnośnika do niego. Innym przykładem jest wykorzystywanie cytatów, zwrotów lub danych bez podania ich autorów.